lördag 19 april 2014

Ridlektioner x2..

Jag tänkte ta och skriva lite om de två senaste ridlektionerna som jag har glömt bort att skriva om.

Ridlektion 1 för två veckor sen:
Jag red Ressu och vi red i terräng eftersom ridbanan inte går att rida på.
Vi red en annan väg denna gång. Vi red mot en åker där vi red på kanten av åkern och vi tränade på att få fram hästarna i skritt och sen kunna ta tillbaka dem. Sen när vi kom ut på en väg så travade vi en bit. Efter traven så böjde vi hästarna i båda varven. R har lättare för vänster varv än höger varv. Sen provade vi samma sak i trav. Jag visste att han har svårare för höger varv så jag träna lite mer på de. När vi svängde om så tränade vi på skänkelvikningar vilket inte är något problem för R. Efter vi ridit på vägen så kom vi till en åker som vi travade på och de gillade hästarna. Sen red vi tillbaka till stallet efter den traven.

Ridlektion 2 för en vecka sen:
Jag red Ressu och vi var bara tre + ridläraren så vi red lite mer ordentligt.
De var tre stor hästar och en ponny. Vi travade upp för en backe och vidare in på en annan väg tills de kom en nedförsbacke. Efter de så fick vi galoppera men jag har ibland svårt att få R i galopp så jag hade problem några gånger men de blev ökad trav och de gick rätt så fort eftersom han höll sig efter en annan storhäast som galopperade. Men sen skulle vi komma en åt gången i galopp så då fick jag till de. Jätte kul att få galoppera med R i terräng. Sen på hemvägen så tränade vi på att hästarna skulle gp avslappnade i ryggen. Jag fick till de efter ett tag. Sen hade R fart på hem. När vi kom till stallet så skulle T rida R. Sen hjälpte jag H att göra klart stallet innan jag åkte hem igen.
En super kul ridlektion. Hoppas att min ridlektion i morgon blir lika bra.

Har sett på dressyr final i tv och ätit choklad ägg. Nu ska jag väl hitta på nått annat tills finalen i hoppningen börjar. Hoppas ni har en skön dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar...