fredag 25 april 2014

Hur mitt hästintresse kom till värden...

Okej, var ska jag börja. Jaa..de började med att vi blev bjudna på ett slags event till en ridskola (kommer att förkorta alla namn och sånt) CS där man fick rida på två ponnyer. Jag valde att rida då och jag fick välja vilken jag ville rida på och jag valde den shettisen som hade coolaste namnet enligt mig då. (OBS! jag var typ 5-6 år gammal då) Så ponnyn jag valde att rida på hette Lilla my en svart liten shettis som var gullig. Nog för att den andra såg exakt som den jag valde. Dock kommer jag inte ihåg vad den andra svarta shettisen heter. Så de var första gången jag "red" på en häst/ponny.
Lilla My (Bild lånad från google)

Efter nått år så fick jag prova sitta på en ponny som min vän hade. Några meter bara. Efter den gången så ville jag prova igen men lite längre då. Så jag fick komma igen efter nån vecka, för att prova rida lite längre. Sen efter den gången så frågade S och F om jag ville komma med på deras ridlektion. Så jag tänkte att jag kunde väl testa i alla fall.                                                                                                                            
                                         
Hästen jag red några meter på. (Egen bild)

Min första ridlektion var vid AS på en häst vid namn Keke, kan ju tillägga att han var kanske 160 cm eller nått sånt i mankhöjd. Men de satte inte stopp för de. Jag minns inte jätte mycket av lektionerna så kan inte säga hur de gick eller vad vi gjorde. Efter den gången var jag fast. Nästa gång fick jag rida Baccus, jaa jag träffar honom fortfarande varje gång jag är till stallet. Han är 138 cm så han var lite mindre än Keke.
Baccus (Egen bild)

Sen red jag vid AS i ett år eller lite längre. Sen blev stallet sålt och jag red vid den nya ägaren två gånger. Sen bytte vi stall till CS. (ja de är samma stall som jag red Lilla my) Där började vi då rida. Red där rätt länge säkert 2-3 år kanske mer. Innan jag inte hade någon häst att rida på. Då sökte jag stall en tid.
Tror jag och en vän åkte och prova vid KS red där tre gånger innan min vän inte ville rida där mer. Jag ville inte rida själv där eftersom jag inte kände någon där. Så jag blev stall lös. :P hahah..
Hästen jag red mest på vid AS (Egen bild)

Efter en tid hitta jag ett stall och provade där en gång men jaa.. ska jag vara ärlig tyckte jag varken om ridläraren eller stallet i sig. (ridläraren var nog inte så snäll mot mig och en vän då som jag hade med mig.) Så jag och A satt och diskuterade på väg hem och kan ju säga ända som var positivt var att jag gilla hästen jag red. Jag fick ju hoppa upp på en häst som heter Helios eller nått i den stilen men tydligen kunde jag inte rida honom så jag fick byta till en annan som hette Jose. Seriöst jag såg ingen skillnad på dem. Båda var svarta, båda var lika stora och båda var lika snälla, de lilla jag fick prova H. Ja, men de är säkert ett bra stall, men jag gillade de inte.
Hittade inte någon bild på nån av hästarna.

Nåjaa, då var man stall lös igen hahaha de låter så fel men kommer inte på nått annat ord. :P Men då en vacker dag i maj? tror jag de var så kom jag i kontakt med min gamla ridlärare. Jag hade tur som hitta tillbaka. Jag ångrar inget. Nåjaa, jag började där sommaren 2010, tror jag. Kollar....jo de stämmer.
Så sen dess har jag ridit vis AS så summa av detta är då att jag började på samma ställe som jag är idag. Vilket är skönt. Jag känner de flesta från innan vilket inte jag har något emot. jag har fått nya kompisar via stallet och de är hur roligt som helst.
Hästen jag började rida (Egen bild)

Detta är då ställen jag har ridit på. Sen har jag även ridit hos privat personer, bara skött om hästar, hjälpt till och så vidare.
Okej ni fick nästan hela storyn hahaha.. nåja den som orkar läsa allt får en guld stjärna och en klapp på axeln. Jag vet inte hur jag ska orka läsa igenom de och kolla vilka bilder jag ska visa. :P

Sötisen i somras (Egen bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar...