måndag 23 december 2013

23.12.2013

Jag tänkte ta och skriva ett inlägg på samma gång jag har på datorn.
De skulle vara julafton i morgon då.
Ända som är julrelaterat är någon tomte i huset, julgranen, julklapparna och skinkan i ugnen.
Annars skulle man tro de var Mars eller April.
De har faktiskt kommit lite snö nu, men vem vet om den är kvar i morgon.
Så om man kollar ut är de inte jul men kollar man i kalendern så är det jul.

Nåja..om jag skulle ta och skriva nått annat också än att klaga på vädret..hahah.
Just nu sitter jag och planerar nyår...jaa, redan. Jag ska nämligen bjuda hit några
vänner eftersom ingen är hemma då. Så jag sitter och kollar på vad jag ska bjuda
på. Jag har förrätt och efterrätten klart nu ska jag bara komma på huvudrätten.
Jag har nått förslag men jag vet inte vad jag ska ha till de.
Jag har ju några dagar på mig att fundera så. Bara nån kommer också :P

Bjuder på ett recept!

Mintkakor
ca 40 stycken

tid: ca 1h och 30min

Ingredienser:
1 äggvita        350 gram florsocker        1 tsk pepparmintsarom
200 gram mörk blockchoklad        flingsalt

Tillagning

Vispa äggvitan skummig, tillsätt lite florsocker och rör i pepparmintsarom. Tillsätt florsocker, lite i taget, och blanda till en fast deg. Rulla små kulor och platta till dem till kakor stora som enkronor. Låt kakorna stå framme och torka i en timme. Hacka och smält chokladen över vattenbad och doppa mintkakorna i chokladen. Garnera med lite flingsalt och låt stelna på bakplåtspapper.

Mintkakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar...